Star Trek CCG
Space the final frontier….tymi słowami rozpoczynał się każdy odcinek serialu Star Trek z kapitanem Picardem na pokładzie. Tymi słowami może rozpocząć się również największa przygoda Twojego życia – rozgrywka w grę karcianą Star Trek CCG.
Przebieg gry jest odzwierciedleniem przygód załogi statku Enterprise (lub DS9) w kosmosie. A nawet więcej: sam możesz dowolnie kształtować i dobierać skład swojej załogi, statki, którymi chcesz przemierzać kosmos, przygody, które chcesz podejmować, a nawet przestrzeń kosmiczną w której prowadzisz grę.
Engage!
Początek odcinka to często widok jakieś planety, która ma kłopoty, ludzi, którzy wzywają pomocy lub po prostu zdarzenie, które było na trasie statku Enterprise. Oczywiście widzimy mostek, zakłopotaną załogę i pomysły na rozwiązanie dręczących problemów.
A może zdarzyło Ci się, że oglądając serial chciałbyś poprowadzić zwiad, rozwiązać problem lub pomóc zniewolonej rasie? Żaden kłopot, od tego właśnie masz Star Trek CCG. Wreszcie masz możliwość zostania Kapitanem Gwiezdnej Floty!
Przystępujesz więc do pierwszej fazy gry: układanie talli kart
1) Kompletujesz załogę i statki z posiadanych w swojej kolekcji kart. Jak w każdej grze karcianej, i tu obowiązują pewne zasady – musisz posiadać minimum 30 takich kart. To będzie Twój zbiór, z którego będziesz dociągał karty w czasie rozgrywki (draw deck). Oczywiście oprócz personelu i statków możesz mieć do dyspozycji również inne karty w swoim draw decku, głównie wyposażenie (broń, tricodery itd.).
2) OK, masz personel, statki i broń, więc co dalej. Przecież w odcinku widzisz kosmos, planety, jakiś problem do rozwiązania. Z pomocą przychodzi możliwość ułożenia własnej przestrzeni kosmicznej. Zbierasz więc ze swojej kolekcji karty planet, placówki, dylematy (czyli problemy do rozwiązania), artefakty, doorway’e i inne karty pomocne w rozgrywce. Ten zestaw kart nazywa się seed deck. Zasada podstawowa obowiązują ten zestaw jest jedna – maksymalnie 30 sztuk kart w seed decku.
Make It So!
Wszystko gotowe, zaczynamy przygodę. Drugi etap gry również odpowiada etapom historii pokazanej na ekranie, składa się z:
a) wykładania kart wstępnych (tzw. doorway), jeśli ktoś je posiada. Pomagają lub umożliwią grę niektórym kartom, np. gdybyś chciał używać personelu ze świata alternatywnego musisz mieć doorway – alternate universe. Logiczne, nieprawdaż? W serialu przecież też przemieszczali się jakoś między światami, najczęściej przez jakąś bramę, drzwi lub otwór. Nie inaczej jest w karciance.
b) tworzenie linii kosmosu – Twórzmy kosmos! każdy gracz posiada 6 misji (planetarne i/lub kosmiczne) – układa się je na przemian z przeciwnikiem, tworząc układ 12 kart. Po tej linii przemieszczać się będą statki.
c) wykładanie dylematów – nie byłoby dobrego odcinka, ani dobrej rozgrywki bez zadań do wykonania – skoro mamy już na stole wyłożone planety, to podkładamy pod nie karty zwane dylematami (dillema). Rzecz jasna podkładamy je przeciwnikowi.
d) ustawianie placówek – to miejsce w którym będzie zgłaszać się nasz personel na służbę oraz dokowały nasze statki. Wyróżniamy trzy główne typy placówek: posterunki, stacje i kwatery główne.
The line must be drawn here!
Działamy!Gramy!Walczymy! Posiadamy ułożone planety (z problemami podłożonymi przez wroga , tj. drugiego gracza), wykładamy na przemian z drugą osobą personel i statki na naszą placówkę, po czym zaczynamy przemieszczać się w kosmosie. Gra jest turowa, czyli na przemiany Ty i przeciwnik wykonujecie w/w czynności.
Wreszcie dochodzimy do sensu naszej przygody (i finału odcinka) – chcemy zwyciężyć! Zwycięstwo osiągniemy przez rozwiązywanie dillem. Jeśli rozwiążemy wszystkie, które podłożył nam przeciwnik pod naszą misję, zdobywamy punkty (zazwyczaj od 20 do 35). Ilość zdobytych punktów widniej na karcie naszej planety. Wniosek z tego taki, ze wybieramy do gry misje z jak największą wartością punktową. Zwycięstwo osiągamy jeśli zbierzemy jako pierwsi 100 punktów. I to tyle. Przykładowy układ kart przedstawia ostatnia grafika.
Proste, nieprawdaż? Oczywiście!
Nudne? Na pewno nie! O tym jakie niespodzianki mogą czekać gracza w czasie rozgrywki to w następnym wpisie. Bowiem Zwycięzca może być tylko jeden (w przeciwieństwie do Picarda, który zawsze zwycięża).
Miłej gry